Transportatorii din Neamț solicită o unire de forțe pentru combaterea „pirateriei” auto

0

În cadrul unei ședințe de lucru organizată de Asociația Județeană a Operatorilor Nemțeni de Transport Rutier la care a participat președintele Asociației, Cristian Șerban, alături de transportatori din Neamț, reprezentanți ai Serviciului Rutier al IPJ Neamț, ai ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier) și ai Consiliului Județean Neamț, s-a dezbătut intensiv problema transportului ilegal de persoane, așa-zisa piraterie auto.

Transportatorii privați autorizați din Neamț au reclamat în decursul timpului acest fenomen al pirateriei auto care intră sub incidența legii nr. 38 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, întrucât oferă concurență neloială și servicii de transport cu risc crescut. Această lege permite sancționarea contravențională a persoanelor fizice și juridice care efectuează în mod ilicit transport public de persoane cu un autoturism.

„Transportul de persoane tip 8+1 nu intră în atribuțiile ISCTR-ului, nu avem nici măcar dreptul de oprire și nici de sancționare. Autorizarea formelor de transport se face sub legea 38, în cazul în care activitatea de transport se desfășoară pe raza teritorială a unei UAT. Dacă transportul se desfășoară pe alt sector de drum atunci poliția rutieră are atribuții în autorizare.”, a declarat reprezentantul ISCTR.

”Pirateria în transportul de persoane include și transportul tip 8+1, dar și transport autorizat de persoane cu vechicule care depășesc 8+1, precum și transportul de marfă, tot ceea ce este transport neautorizat. Competența de constatare și sancționare a contravențiilor, aceasta se defalchează în funcție de actul normativ. Problema spinoasă este la cei cu transport sub 8+1, care intră sub incidența legii 38. În cazul în care transportul este peste 8+1, atunci putem atrage și ISCTR-ul sau Consiliul Județean.”, a declarat reprezentantul Serviciului Rutier.

„Dacă am face un cumul al cifrelor de afaceri ale transportatorilor autorizați din Neamț, bănuiesc că am discutat de o cifră de afaceri care ar depăși 10 milioane de euro, o activitate care este efectiv impozitată, autorizată ș.a.m.d. Dacă la nivelul județului Neamț vorbim de o activitate care depășește 10 milioane de euro, fenomenul pirateriei atinge și 40% din această cifră. Așadar, în transportul ilegal de persoane vorbim despre aproximativ 4-5 milioane de euro la negru. Suntem plătitorii de cele mai multe taxe din România, noi transportatorii. Este de bun simț să ridicăm aceste probleme, mai ales dacă discutăm de milioane de euro la negru. Toate aceste acțiuni noi le cunoaștem, punctual. În unele zone se transportă autorizat doar 30% din călători. Restul circulă neautorizat.”, a punctat președintele AJONTR, Cristian Șerban.

Sancționarea celor care fac transport neautorizat de persoane nu se poate face decât dacă se demonstrează că acest lucru este făcut în mod repetat, iar cei care călătoresc cu astfel de mijloace declară organelor de control că au plătit călătoria. Prin urmare, Serviciul Rutier este doar o parte componentă a unui sistem care ar putea contracara fenomenul, iar în perioada următoare se vor organiza acțiuni care vor implica reprezentanți ai poliției, ai transportatorilor autorizați, martori, presă și alte organe abilitate să elimine sau să reducă fenomenul de transport ilegal de persoane.

Unul dintre punctele fierbinți în ceea ce privește pirateria din transportul de persoane este zona Tîrgu Neamț unde situația chiar pare scăpata de sub control.
Deși fiecare traseu este scos la licitație, iar firma care îl câștigă scoate bani grei anual pentru a efectua cursele, autoturisme fantomă sau taxiuri autorizate în diverse localități din județ circulă non-stop în regim de maxi-taxi, cu lampa nepornită sau inexistentă.

Sunt zeci de autovehicule pentru care se scot autorizație de taxi de la Primăria comunei unde își are domiciliul șoferul și care, îl loc să își desfășoare activitatea legal (să transporte clienții din comuna X în orașul Târgu Neamț, de exemplu), așteaptă să bage în mașină câte 4, 5, 6 oameni care nici nu se cunosc între ei și pornesc la drum, fără aparat de taxat, fără a plăti vreun leu statului pentru veniturile câștigate. Asta în cel mai bun caz, fiindcă majoritatea piraților din transportul în comun circulă cu mașini fără niciun fel de inscripție și își racolează clienții din zone aglomerate (Piața Agroalimentară, parcare peco). Nu pleacă însă spre destinație decât dacă au ocupat toate locurile.

Dacă situația continuă în același ritm firmele serioase din zona Târgu Neamt în curând vor fi nevoite să renunțe la trasee, altfel vor intra în faliment. După ce că plătesc taxe și impozite la stat, licențe de transport, licențe de traseu, asigurări pentru bagaj și pasageri, salarii pentru angajați, la final de săptămână, când trag linie, observă că profitul este în scădere. Șoferii de autobuz găsesc deseori stațiile goale, clienții fiind cuceriți de autoturismele cu 4 sau 7 locuri care își încep activitatea de transport persoane ilegal cu cinci minute înaintea lor.

Cel mai grav este că Poliția și celelalte organe abilitate fac acțiuni, dar legea este destul de complicată și uite așa s-a ajuns ca din oră în oră, oamenii să fie vrăjiți de pirați, care-i invită politicos în mașini- fantomă, deși cei care cad în mrejelor lor se află de obicei în drum spre autogară. Bucuroși că dau 4 lei pe cursă, intră în autoturismul fantomă, fără să se gândească o secundă că situația ar putea evolua în rău pentru ei.

Pentru o exemplificare cat mai concretă colegii de la ziartarguneamt.ro sprijiniți de câțiva transportatori disperați de acești pirați au documentat chiar și video acest fenomen. Desigur că ne întrebăm de ce noi din presă putem documenta video ceva dar autoritățile nu pot pune mana pe o camera de luat vederi sa filmeze o luna de zile zi de zi și apoi sa ia masurile ce se impun. Dar asta este alta discuție.

Nici la Piatra Neamț fenomenul pirateriei in transportul de persoane nu mai este o noutate ci o normalitate, poliția fiind oarecum încorsetată de actualul sistem legislativ care impune dovedirea repetării faptei în astfel de cazuri dar și așa totuși au fost sancționați câțiva așa zis pirați, dar locul lor a fost luat imediat de alții.
Chiar pe această temă am primit o filmare de la un transportator local în care se vede cum un microbuz care nu are nici un traseu, licență sau altă treaba pe la Piatra-Neamț ia clienți din zona gării ca și cum totul ar fi în regulă.

La Bicaz deja pirații care transportă persoane au trecut la un nivel superior cu mașini mai mari de 8 persoane, cu tupeu și după cum spun localnicii cu multă indulgență din partea poliției din zonă, lucru care nu ar fi de mirare dacă ne uităm ce debandadă este în zona Bicazului și cu transportul de mărfuri, dar asta e din nou alta discuție ce depășește subiectul articolului.

Ce înseamnă ca bani acest fenomen de piraterie în transportul de persoane? Dacă e sa ne uităm la cifrele de afaceri ale transportatorilor legali și să calculăm un procent subevaluat de 25% piraterie vom vedea ca sumele evazionate în cadrul acestui fenomen la nivelul județului Neamț sunt de zeci de miliarde de lei vechi pe an, sume care ne îndreptățesc să vorbim de un fenomen de evaziune fiscală la nivel mic, dar cu efecte mari.

Concluzii :
1. Legislația care ar permite diminuarea fenomenului este foarte complicată și parcă e gândită în favoarea contravenientului.
2. Mulți practică pirateria de nevoie, neavând alte surse de venit, dar asta nu poate reprezenta o scuză pentru nimeni.
3. Fenomenul afectează serios transportatorii de persoane din Neamț deoarece e o formă de concurență neloială care în unele cazuri ajunge să ducă în faliment pe cei care prestează aceste servicii legal.
4. Poliția nu poate face mare lucru de una singură pentru că nu le permite legislația iar celelalte autorități care au atribuții în domeniu sunt ocupate cu orice altceva numai cu pirateria în transportul de persoane nu.

SOLUȚII :
1. Primul pas ar fi ca în județul Neamț să existe doar stații de autobuz/microbuz autorizate, amenajate și avizate ca să se poată aplica legea și nicio mașină să nu mai staționeze la mai puțin de 25 de metri de aceste zone.
2. Al doilea pas ar fi ca transportatorii să își respecte programele și mai ales acestea să poată fi văzute de orice om în stațiile de autobuz, pe internet sau în alte locuri cu vizibilitate, deoarece la ora asta un om care nu merge frecvent cu transportul în comun nu are efectiv de unde să afle mersul autobuzelor sau al microbuzelor și este tentat să accepte oferta piraților din zona stațiilor.
3. Transportatorii să mai lase puțin dorința de profit și să omoare pirateria prin prețuri mici, că mai bine iei 10 lei de la 10 oameni decât 20 de lei de la trei și să mai investească și ei într-un televizor, o conexiune la internet sau alte facilități pe care omul să le găsească în sistemul de transport în comun.
4. Nu în ultimul rând, autoritățile ar putea diminua acest fenomen nu neapărat aplicând legile care reglementează transportul de persoane, dar la cum arată mașinile care hămălesc zi de zi prin comune cu siguranță au probleme tehnice sau încalcă multe alte reglementări pe care cel care aplică legea le poate sancționa zi de zi, mai ales că cei care practică această piraterie sunt cunoscuți.

Your email address will not be published.

Atenție! Acest site folosește cookies. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate