FORD MUSTANG – 55 DE ANI DE LEGENDĂ

0

S-au implinit 55 de ani de cand concernul american Ford lansa modelul de succes Mustang, considerat o legendă a universului auto fiind un model dorit şi admirat de orice pasionat de automobile. In randurile de mai jos, pe scurt, veti afla cele mai importante momente din istoria de 55 de ani ai Ford-ului Mustang.

La inceputul anilor ’60 era inca greu de anticipat schimbarea care va veni in caracterul automobilelor americane, piata auto americana din acea perioada era inca dominata de General Motors ale carui automobile cromate de dimensiuni generoase avand motoare cu capacitati foarte mari defilau maiestuos prin fata admiratorilor pe marile bulevarde amercane.

Ford Motor Company, care era al doilea mare producator mondial de automobile din acea perioada si condus de Henry Ford II, l-a numit in functia de vicepresedinte pe Lee Iacocca un tanar dinamic, ambitios, plin de idei si care a sustinut de la inceput proiectul unui automobil sport accesibil numit T5.

Un prim prototip realizat de departamentul de design al producatorului american condus de Joseph Oros de origine romana a fost finalizat in august 1962 si a fost denumit Ford Cougar.

Dezvoltarea primului prototip experimental a demarat in 1962, el fiind finalizat in numai 21 de zile de catre Gene Bordinat si a fost prezentat pe data de 7 octombrie 1962 cu ocazia Grand Prix-ului Statelor Unite din Watkins Glen – New York. Acesta a fost botezat Mustang I dupa numele unui avion de lupta din cel de-al doilea razboi mondial denumit Mustang P-51. Ford-ul Mustang I dispunea de o caroserie tip roadster cu doua locuri si era echipat cu un motor cu 4 cilindri in V cu capacitatea de 2L si care dezvolta 90 CP. Acest propulsor era amplasat central si era imprumutat de la modelul german Taunus 20M.

In vara anului 1963, un nou prototip denumit Mustang II a fost finalizat. Acesta avea caroserie de tip cabrio cu 4 locuri si dispunea de un motor V8 de 4.7L (271 CP) amplasat frontal. Mustang II fiind prototipul care se apropia cel mai mult de varianta finala a modelului de serie care trebuia sa fie lansat in primul trimestru al anului 1964. Catre sfarsitul anului 1963, designul noului model Mustang pentru productia de serie a fost finalizat. Acesta avea o silueta simpla, foarte placuta si moderna pentru acea perioada fiind „impodobita” cu mai putin crom pe ornamente decat se obisnuia. Cu acest nou concept de design, Ford a inaugurat o noua clasa de automobile sport denumita de americani „Pony Car”.

Conducerea Ford Motor Company a demarat productia de serie a noului Mustang pe data de 9 marie 1964 la fabrica din Deaborn – statul Michigan, in timp ce lansarea oficiala pentru presa a avut loc la pe data de 14 aprilie 1964 la World’s Fair în Flushing Meadows, New York unde au participat circa 2000 de ziaristi.

De la debut, Mustang-ul a fost disponibil in doua variante de caroserie: coupe si cabrio, ambele cu 4 locuri iar ca motorizari: un „ 6 in linie” de 2.8L care dezvolta 101 CP precum si un V8 tipic american de 4.2L care furniza 164 CP. Catre sfarsitul anului 1964 acesta din urma a fost inlocuit cu unul de V8 de 4.7L care era oferit in 3 variante de putere 200, 225 si 271 CP. Capacitatile erau exprimate in cubic inch de unde si versiunile 260; 289 si 289HP.

In primavara anului 1965 este lansata o noua varianta de caroserie coupe „ Fastback” care avea o linie sportiva foarte reusita si oferea 4 locuri la interior. In cursul acelui an a fost introdusa o noua motorizare de baza de tip „6 in linie” de 3.3L(120 CP) precum si o versiune sportiva denumita GT care oferea suspensii mai ferme, dotate cu bare antiruliu, directie cu de multiplicare mai scurta si frane cu discuri pe puntea fata in standard.

Anul 1968 aduce o reinoire partiala a gamei de motoare, acum fiind oferite numai putin de 9 motorizari. In acelasi an sunt lansate doua noi versiuni: una luxoasa denumita High Country Special si una super sport 428 Cobra Jet al carui motor V8 de 7L furniza 335CP.

In anul 1969 a fost realizat un nou facelift atat la exterior cat si la interior in timp ce echipamentul standard a fost imbunatatit iar lista de optionale a fost marita substantial.
In acelasi timp au fost lansate 6 noi versiuni sport si super sport: Mach 1, Grande, Boss 302, Boss 429, Shelby 350GT si Shelby 500GT.

In 1970, partea frontala a fost usor restlizata avand acum cu design usor agresiv.

In septembrie 1973 are loc lansarea cele dea doua generatie a modelului Mustang, cunoscut si ca Ford Mustang II. Realizat sub conducerea lui Lee Iacocca si avand numele de cod Arizona, Mustang II era inspirat din stilul european atat ca design cat si din punt de vedere tehnic.

La inceputul anului 1978 este lansata versiunea sportiva denumita King Cobra fabricata in serie limitata. In toamna anului 1978 este stopata productia Ford-ului Mustang II, aceasta fiind de circa 1.1 milioane exemplare.

In 1986, Mustang-ul III beneficiaza de un facelift major. Modificarile au fost de ordin estetic in timp ce interiorul a fost complet redesenat. Au fost propuse noi dotari iar ca versiuni de echipare: LX si GT. Tot acum a fost oferit optional un kit aerodinamic denumit Aero in timp ce motorul V8 de 4.9L furniza 225CP, gratie sistemului de injectie electronic.

In 1990 sunt oferite in premiera dispozitivul de protectie la impact frontal tip airbag pentru sofer si centurile de siguranta in 3 puncte pentru locurile din spate.

In 1992 este realizat un usor facelift care a vizat exteriorul.

In 2001 sunt lansate doua noi versiuni sport fabricate in serie limitata:GT Bullitt si Mach 1.

In primavara anului 2002, versiunea sportiva Cobra a beneficiat de un motor V8 de 4.6L supaalimentat cu compresor care permitea dezvoltarea a 395CP.

In toamna anului 2003, dupa o cariera de aproape 10 ani si circa 1.5 milioane de exemplare, productia Mustang-ului IV este oprita.

In 2007 este lansata versiunea sportiva Shelby GT 500 realizata de Corroll Shelby si fabricata in serie limitata. Aceasta era dotata cu un motor V8 de 5.4L cu compresor care dezvolta 500CP. Un an mai tarziu este lansata versiunea Shelby GT 500KR(King of Road) al carui motor furniza 540CP.

In februarie 2008 este prezentata versiunea speciala Bullitt al carui motor dezvolta 320CP. Un an mai tarziu cu ocazia aniversarii a 45 de ani de la lansarea primei generatii Mustang sunt lansate editiile limitate: 45th Anniversary Edition si Iacocca Silver 45th Anniversary.

La inceputul anului 2013, Mustang V a beneficiat de un usor facelift iar versiunea sportiva Shelby GT500 a fost dotata cu motorul V8 de 5.8L supraalimentat care dezvolta 662CP si permitea o viteza maxima de top de 325km/h. Catre finele anului 2013, productia Mustang-ului V este oprita aceasta insumand in aproape 10 ani de cariera peste 1 milion de exemplare.
Cu ocazia aniversarii a 50 de ani de la lansarea modelului, anul acesta in ianuarie la Salonul Auto de la Detroit a fost lansata a 6-a generatie a modelui Mustang.

Ford-ul Mustang s-a aratat a fi un foarte reusit model coupe de turism, succesul sau comercial confirma fara drept de apel acest lucru. Datorita succesului primei generatii Mustang, Ford a continuat traditia cu urmatoarele generatii lansate in 1974, 1979, 1994 si 2005 iar in luna aprilie 2008 a fost fabricat exemplarul cu numarul 9 milioane.

Multumita acestei traditii, Ford-ul Mustang ramane cel mai „construit” model sport din toate timpurile fiind un automobil remarcabil, emblematic pentru concernul Ford si in acelasi timp pentru industria americana de automobile.

Text: Auto Retro Passion

Atenție! Acest site folosește cookies. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate